Na podstawie art. 30 ust. 1, pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), § 18 ust. 2 Uchwały Nr XXII/268/2020 Rady Miejskiej w Olkuszu z dnia 30 listopada 2020 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Olkusz (Dz.Urz. Woj. Małopolskiego z 2020 roku, poz. 7872 z późn. zm.), w porozumieniu z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Olkuszu
zarządza się, co następuje:
§ 1
Osoby będące właścicielami, administratorami, zarządcami i najemcami budynków mieszkalnych, użytkowych, produkcyjnych, handlowych i usługowych oraz gospodarstw rolnych znajdujących się na terenie Gminy Olkusz (dalej zwane – osoby zobowiązane do deratyzacji) zobowiązane są w okresie od dnia 24 marca 2025 roku do dnia 7 kwietnia 2025 roku przystąpić na swoim terenie do deratyzacji. Tępienie szczurów odbywa się poprzez wyłożenie na swoim terenie trutek.
§ 2
Informuje się, że:
1. Osoby zobowiązane do deratyzacji zobowiązane są do zakupu trucizny na własny koszt i dostosowania środków trujących zgodne z instrukcją znajdującą się na opakowaniu.
2. Trucizna powinna być wyłożona w piwnicach oraz miejscach składowania odpadów komunalnych. Miejsce wyłożenia trutki winno być oznakowane napisem „Uwaga trucizna”. Przez cały okres przeprowadzania deratyzacji obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie wyłożenia środków zwalczających gryzonie. Po zakończeniu akcji należy bezwzględnie usunąć resztki wyłożonej trutki. W przypadku inwazji gryzoni należy się stosować do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
3. Osoby zobowiązane do deratyzacji są zobowiązane do umożliwienia przeprowadzenia kontroli w zakresie sposobu i skuteczności działań deratyzacyjnych. Do kontroli upoważnia się strażników Straży Miejskiej w Olkuszu.
4. Osoby zobowiązane do deratyzacji, które nie zastosują się do powyższych wskazań i nakazów mogą ponosić odpowiedzialność za wykroczenie przewidziane m. in. w art. 117 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 roku Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2023 r., poz. 2119 z późn. zm.):
”Kto, mając obowiązek utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości, nie wykonuje obowiązków lub nie stosuje się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy w celu zabezpieczenia należytego stanu sanitarnego i zwalczania chorób zakaźnych, podlega karze grzywny do 1 500 złotych albo karze nagany”.
§ 3
Zarządzenie rozwiesza się na tablicach ogłoszeń na terenie Miasta i Gminy Olkusz, na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Olkusz oraz rozsyła do sołectw i administratorów domów mieszkalnych.
§ 4
Zarządzenie niniejsze obowiązuje w okresie od dnia 24 marca 2025 roku do dnia 7 kwietnia 2025 roku.